5 клас (л)

             
                       
Урок – проект
В. Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон».
 Різні життєві позиції  героїв.  Казкова історія і сучасне життя.
                 
           Спільний проект  учителя  та учнів 


  Інтеграція предметів: українська література і мова, образотворче та музичне  мистецтво.
                                                                               Керівник проекту вчитель української
                                                                                  мови  та  літератури вищої категорії 
                                                                          Линник Алла Михайлівна

Проектна ідея                      Пошуково-інформаційний проект на  основі творчої обробки                                                           інформації.

Предметний розділ                  Світ української поезії.  Українська література. 5клас
Тип  і  модель проекту     Міжпредметний (українська література і мова, образотворче та                                                        музичне  мистецтво); інформаційно-дослідницький, творчий,                                                          частково  пошуковий;  колективний, середньотривалий,                                                                    керований учителем.
                                                    Модель «Проектна діяльність
                                                       
Короткий опис проекту         Мета  проекту  :
                                                    -познайомити  п’ятикласників з  непересічною особистістю                                                               В.А.Симоненка;
                                                     -опрацювати зміст казки «Цар Плаксій  та Лоскотон», з’ясувати                                                       тему, основну думку твору, різні життєві позиції  героїв, їх                                                               поведінку;
                                                    - вчити виразно й осмислено читати казку, звертати увагу на                                                             ритм, риму, особливий порядок слів віршової казки; 
                                                    - розвивати вміння висловлювати особисте ставлення до                                                                  зображуваного, проводити аналогії із сучасним життям;
                                                    -виховувати  морально-етичні якості учнів; формувати  активну                                                      громадянську позицію у дітей, оптимістичне бачення світу,                                                              прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
                                                    1.Інформаційна   частина містить  біографічні матеріали  про                                                        життя  і  творчість В.Симоненка. 
                                                    2.Дослідницька частина містить результати досліджень                                                                  аналізу  художнього твору, визначення теми, ідеї;   визначення                                                          значення для розкриття змісту твору назви казкової країни, імен                                                      персонажів казки; аналізу вчинків героїв, різних  життєвих                                                              позицій  героїв, їх  кінцева  мета,  вміння висловлювати                                                                    особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії  із                                                            творами інших авторів, де піднімалася  проблема                                                                                оптимістичного і песимістичного  ставлення  до вирішення                                                              життєвих  питань ,  актуальність  висвітлених письменником                                                            проблем  у  творі ; з’ясуванння  жанрових   особливостей твору;                                                      аналіз  відмінностей прозової та  віршованої  мови художнього                                                        твору. 
                                                    3.Творча частина – спробувати  можливості п’ятикласників                                                              зробити  ілюстрації до  твору, виготовлення книжечки  порад ,                                                        у написанні  віршів, творів  епістолярного жанру до                                                                          письменника чи героїв твору, в постановці інсценізації  уривку з                                                     твору,   виконання пісні-поради,   створення презентації  по                                                             біографії В.Симоненка.
Форма взаємодії  
учасників проекту                 Заздалегіть пропоную учням сформувати творчі групи, які                                                           працюватимуть у  різних  напрямках:
                                                   І група «Біографи»  Доповідь  та презентація  цікавих                                                                     моментів життя В.Симоненка. Учні  шукатимуть  біографічні                                                           матеріали, фотоматеріали  до презентації.               
                                                   ІІ група « Літературознавці» 
                                                   Визначення особливостей жанру  твору, теми  та  мети  казки.                                                         Дослідження відмінностей  прозової та  віршованої мови .
                                                   Учні  охарактеризують образи   твору, розкриють головну думку                                                      казки  та художні засоби. Досліджують  на прикладі  твору                                                              відмінності прозової  та віршованої  мови, з’ясують  значення                                                          термінів «рима», «ритм».
                                                   ІІІ група «Дослідники» Аналіз поведінки  героїв  твору.                                                                   Дослідження   мети устрію  королівства Сльозолий.  Учні                                                                 досліджуватимуть образи  героїв твору, їх   протилежність  і                                                             значимість  у розкритті головної  думки  твору. Порівняють з                                                           іншими творами світової  літератури, де розкривається                                                                     пріоритетність духовного зростання особистості  на відміну від                                                       матеріального, де  доброзичливе  ставлення до людей, оптимізм                                                       та  вміння подарувати  радість являється найважливішою                                                                 умовою  щасливого життя  людини.
                                                   IV група «Психологи» Дослідження  ставлення  читачів до                                                             проблематики  твору   Василя Симоненка. Актуальність  казки.                                                       Дослідження питань : «Шляхи боротьби з «плаксіями» та «Чому                                                     сміх Лоскотона живий дотепер». Учні спробують виготовити                                                            книжечку  порад. 
                                                   V група «Творча майстерня» 
                                                    Створення ілюстрацій до твору,  інсценізація  уривка казки ,                                                            виконання пісні, створення  книжечки порад, виготовлення                                                              презентації  на  задану тему.
Результат групових
 проектів                            Цікаві і грунтовні  повідомлення ,   літературні та психологічні                                                      дослідження, презентації,  виставка   малюнків учнів ,                                                                      інсценізація уривка казки, виразне читання казки, виконання                                                            музичного твору. 
Цифрові ресурси,
Програмні  засоби, 
рекомендовані для
 виконання проекту.              Програмні засоби: Microsoft Word , Microsoft Power Point,                                                                Ресурси  мережі Інтернет.
_________________________________________________________________________________
Особливості   реалізації 
  проекту
  Постановка завдання Розкрити  відомості  про життя  і  творчість  Василя Симоненка,                                                      його дитинство, шлях  до  професії. Розширити   знання  учнів про                                                  творчу спадщину письменника, про особливе місце твору «Цар                                                        Плаксій  і Лоскотон» у творчому  доробку письменника. Розкрити                                                  проблематику, тему  та  основну думку  твору. Дослідити                                                                  актуальність різних  життєвих позицій героїв казки, з’ясувати                                                          пріоритетність поглядів   на життя Лоскотона. Показати                                                                    актуальність піднятої  В.Симоненком  теми у  світовій  літературі.                                                  Створити  книжечку порад  для допомоги у скрутних  життєвих                                                       питаннях.  Виготовити малюнки-ілюстрації  до твору. Зробити                                                         інсценізацію  уривка  твору. Знайти  пісенне  підтвердження                                                             актуальності теми  важливості сміху  в житті  людини,                                                                       позитивного  ставлення  до  людей, доброзичливості  і  милосердя.                              Створити презентацію про життєвий  і  творчий  шлях                                                                        В.Симоненка.
Хід виконання 
 проекту                                  1.Запуск проекту  відбувається на  уроці української літератури                                                      під час вивчення народних  казок.
                                                 2.Обговорення ідей , щодо вирішення проблем та  її                                                                          представлення;  формулювання завдань,  які вирішуватимуться.
                                                3.Визначення  джерел потрібної інформації.
                                                4.Об’єднання у творчі групи; розподіл обов’язків між учасниками.
                                                5.Вивчення  та аналіз  зібраної інформації; визначення деталей, які                                                  можливо проілюструвати у колективній роботі.
                                                6.Презентація матеріалів проекту.
                                                7.Аналіз  та оцінювання  роботи учасників  проекту.

Результат  проекту
                                                Компетенції. Учні  знатимуть біографію  Василя Симоненка  і                                                        його  твір « Цар Плаксій  та  Лоскотон», розумітимуть головну                                                        думку  твору, сформують  власне  ставлення до життя.                                                                      Удосконалять  вміння  аналізувати художній твір, визначати жанр,                                                   художні особливості, тему, основну  думку твору, навчаться                                                             висловлювати  власні  думки з приводу актуальних проблем,                                                           піднятих письменником  у  творі.  Вмітимуть  порівнювати твір з                                                    іншими  творами  світової літератури, робити  висновки,                                                                  систематизувати і створювати свої поради щодо  уникнення                                                              життєвих  помилок. Виховуватимуть спостережливість та повагу                                                    до праці  інших. Навчаться  працювати з  додатковою літературою                                                  та  іншими джерелами інформації ; розвиватимуть вміння                                                                виконувати певну роботу в співпраці  з однолітками,                                                                          співпереживатимуть  за  спільну  справу, навчаться поважати                                                            думку  інших, розкриють свої  творчі  можливості.
Обладнання:  текст втору, презентація, виставка творів В.Симоненка та його портрет, малюнки  учнів, картки.   
Тривалість:1 місяць. 
Завдання проекту:
 -познайомити  п’ятикласників з  непересічною особистістю  В.А.Симоненка;
-опрацювати зміст казки «ЦарПлаксій  та Лоскотон», з’ясувати тему, основну думку твору,   дослідити  характери образів твору, різні життєві позиції  героїв, їх поведінку;
- вчити виразно й осмислено читати казку, звертати увагу на ритм, риму, особливий порядок слів віршової казки; 
- розвивати вміння висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії із сучасним життям, вміти  порівнювати з творами інших письменників;
-виховувати  морально-етичні якості учнів; формувати  активну громадянську позицію у дітей, оптимістичне бачення світу, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
- звернути увагу на  актуальність  проблем,   висвітлених  у творі письменника;
- спробувати свої можливості  у написанні  творів, малюнків, у драматичній постановці, декламації поезії , виконання  музичного твору  та створення презентації.
План реалізації проекту
Заздалегідь пропоную учням сформувати творчі групи, які працюватимуть  у  різних  напрямах:
І група «Біографи»  Підготують розповідь та презентацію про життєвий  і  творчий шлях письменника Василя Симоненка.
ІІ група « Літературознавці» З’ясують  особливості жанру твору, теми  та  мети  казки. Дослідять відмінності прозової та  віршованої мови . Учні  будуть характеризувати образи   твору, розкриють головну думку казки  та художні засоби. Дослідять на прикладі  твору відмінності прозової  та віршованої  мови, з’ясують  значення  термінів «рима», «ритм», строфа .
ІІІ група «Дослідники» Досліджуватимуть мету устрію  королівства Сльозолий.   Учні досліджуватимуть образи  героїв твору,їх вчинки,   протилежність  і значимість образів  казки у розкритті головної  думки  твору. Порівняють з  іншими творами світової  літератури, де розкривається  пріоритетність духовного зростання особистості  на відміну від  матеріального, де  доброзичливе  ставлення до людей, оптимізм та вміння подарувати  радість являється найважливішою  умовою щасливого життя  людини.
IV група «Психологи» Досліджуватимуть  ставлення  читачів до проблематики  твору   Василя Симоненка, актуальність  казки.  Досліджуватимуть  питання визначення  шляхів боротьби з «плаксіями» та життєствердну  позицію сміху Лоскотона. Учні спробують виготовити   книжечку  порад. 
V група «Творча майстерня» 
Учні створять ілюстрації до твору та книжечку порад,  покажуть інсценізацію  уривка казки ,  виконають пісню, виготовлять   презентацію  на  задану тему.
                                        Хід  уроку -  проекту
 І.Організаційна частина. 
ІІ.Актуалізація опорних знань.   
     На  уроках  літератури  ми  вивчаємо  різні  твори, перед  нами  постають різні  долі письменників. Ми  переживаємо  разом  із   героями  творів і їх невдачі,  і їх перемоги, вчимося  долати  негаразди  в  своєму  житті.   Сьогодні  ми  познайомимося  з нелегкою  долею і цікавою творчою  спадщиною черкаського  письменника Василя Симоненка. В  2015  році  Україна  відзначає 80-річчя з дня  народження  видатного письменника, який був  патріотом своєї  Батьківщини, любив  людей, а  особливо  дітей.  Тому  епіграфом  для  уроку  є  слова, які   свідчать про  його життєве  кредо:  жити   для  людей і  дбати  про  них.         
 Зачитати  епіграф  уроку.
                                                     Живе лиш  той, хто  не  живе  для  себе…
                                                                                               В.Симоненко
                                                                           
 
 ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Учні   класу  працювали в  групах  протягом  місяця.
Сьогодні  кожна  група  презентуватиме  свої  доробки  з  теми.
Під час  уроку  кожен  заповнює картку самооцінювання.
І група-  «Біографи»
ІІ група  «Літературознавці»
ІІІ група  «Дослідники»
ІV група  «Творча  майстерня»
   -Ось  у  нас   є кошик  очікувань, будь  ласка, напишіть  і  покладіть  ваші  очікування від  уроку.  Учні  підходять і кладуть папірці  в  кошик, озвучуючи  написане.
Завдання до групи «Біографів»

 -Яка земля виплекала В.Симоненка? Коли народився поет? 
     
  -Хто відігравав велику роль у формуванні творчості В.Симоненка?


-Де здобував вищу освіту?         

                                                           
-Які  твори В.Симоненка ви знаєте?                                                     
 -Скільки років доля судила йому прожити?
-Чому  Черкаси вважають  другою  батьківщиною  письменника? 

-Що ви  знаєте  про  музей  письменника в Черкассах?                   
                       
-Чи  є  на  його  Батьківщині музей?                                                   
                                         

-Дійсно, прожив він небагато років.
     Його життя часто порівнюють зі спалахом блискавки - таким коротким воно було, яскравим і коротким.
-Як вшановують  пам’ять  В. Симоненка  на  Черкащині?
                         

Похований В.Симоненко у Черкасах. На надгробку поета викарбувані слова з вірша "Лебеді материнства"
"Можна все на світі вибирати сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщина".

2. Група «Літературознавці»
-Для кого поет писав казки ?
   1.                                    Симоненко і син
                                            (інсценізація)
Син: Пам'ятаю, прийшов він додому веселий і збуджений, я ж, навпаки, був насуплений, набурмосений.
Батько. Чого сидиш сумний та невеселий, як сотник Забрьоха?
Син: Він накинувся на мене і почав лоскотати.
Тату, напиши мені казочку. Всім щось пишеш, а мені…
Батько: Обов' язково напишу.
Син: І знов мене лоскоче.
Батько: Про себе. Тільки буду я там добрий дядько Лоскотон
Син: Потім він не спав цілу ніч. А наступного дня під вечір вже декламував казку про дивного і доброго дядька Лоскотона.
  -Який  жанр твору?

- Доведіть, що твір "Цар Плаксій і Лоскотон - це казка" (пригадайте   ознаки   казки:   розповідається   про   вигадані   і   часом фантастичні події; є протистояння добра і зла; має  своєрідну побудову - зачин, основна частина, кінцівка, є використання чисел три, сім, дванадцять, добро перемагає зло; щасливий кінець).

-Назвіть  ознаки  віршованого  твору.
- Чим відрізняються поняття «прозова мова» та «віршована мова»?
- Яку роль у віршах відіграє рима?

2. Знайдіть рими у розділі «Весілля в палаці» казки В. Симоненка «Цар
Плаксій та Лоскотон». Визначте, які рядки об'єднує кожна рима.
3.   Який з уривків написаний прозовою, а який — віршованою мовою?
1 уривок «Так минув рік. Надходили роковини того дня, коли він настав на
царство. Звірі надумали святкувати врочисто той день і справити
при тій нагоді великий концерт» (/. Франко. «Фарбований Лис»).
2 уривок «Та поки гуло весілля, То п'яниці вартові Напились якогось зілля
Та й поснули у траві» (В. Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон»).

4.  Зі слів, поданих у дужках, доберіть і запишіть слова, співзвучні з та
кими: дівчатка, калина, сестричка, рідненька, пісні, берегти, засія
ний; поставте наголоси і підкресліть рими.
(Розцвісти, дні, янголятка, долина, синичка, чорненька, завіяний).
 Зразок: Дороги — перемоги.                                                         

Група «Дослідники» і весь  клас.
  Робота над змістом казки.
5. Побудова  казки. Розставте правильно за  змістом пункти  плану.   Перевірте.   
                                                                                                                                                                                           
6.Завдання. Переказати уривок  казки  за обраною вами  ілюстрацією або малюнками до казки, які створили  учні.   
             
               
           
 Інсценізація уривка казки «Цар Плаксій та Лоскотон»   
 7. «Чарівний мішечок»(характеристика героїв)
Завдання: із карток, що лежать у мішечку прочитати і розпізнати, якого героя стосуються ці слова.
-Чому ж так важливо було для царя,щоб день при дні плакали в країні  діти?
-То чи думав він про них?
-А чи є у наш час такі люди, які думають тільки про себе?
-Чи можемо підтвердити, що Лоскотона любили?
-А чи прийшли б вони на допомогу цареві?Чому?
-Отже, який висновок  можна  зробити?
8.Складання асоціативної павутинки у вигляді квітки.
-Які асоціації викликає у вас добро?(Діти називають асоціації:
милосердя, любов, злагода, щирість, повага, чуйність і в результаті
виходить квітка доброти.
9.Характеристика героїв.
-Кого уособлює Плаксій?
-Що відбулося з ним?
-А кого уособлює Лоскотон?
-Що сталося з ним?
-Який висновок можна зробити?(Добро перемагає зло)           

-Дійсно, як і в багатьох інших казках,у казці «Цар Плаксій і Лоскотон»
Симоненко втілив народну віру перемоги добра над злом.
10.Легенда про Добро і Зло.
Одного разу на двобій вийшло Добро і Зло.Вони змагалися, і Зло
скинуло зі скелі Добро.Думало, що сила Зла перемогла. Але Добро
впало, притулилося до малесенької грудочки землі, розрозлося, зацвіло
синім цвітом і стало барвінком.
І до цього часу тримається, незважаючи на страшні морози.
«Група «Літературознавці»
-Чого навчає нас ця легенда?
-Яка тема  твору?
-Яка  основна  думка твору?
Група «Дослідники» 
-Яке  значення  має  сміх у  нашому житті?
-Чи  можна  його  купити? 
(Розповідь  учнів про твір. Джеймса Крюса «Тім Талер або  Проданий сміх»)                                                             
                       
Перегляд уривку з кінострічки « Проданий сміх»
-Чому Тім змінився? Чи  можна  його  вважати щасливою людиною після  уладеної угоди?
-Чому  треба  бути  обачним?
11.Рольова гра «Даємо поради»
-Що об’єднує двох героїв різних творів Тіма і Плаксія?
-Що для  людини  означає сміх?
-Чим був сміх дядька Лоскотона : зброєю чи ліками?
-Чому ви так вважаєте?
-А кого б ви хотіли запросити до себе в гості : Лоскотона чи Плаксія?
Чому?
-Та до нас завітали не Плаксій, не добрий дядько Лоскотон, а лікар і психолог. Послухаємо, які поради вони принесли.
12.Розповідь учнів  про  цікаві  факти  науковців стосовно користі   сміху.
  Лікар.  Ви були праві. Сміх-це ліки. Вони виробляють у мозку людини
такі речовини,що протистоять вірусам та інфекціям.
Психолог. Хочу повідомити вам, що щирий сміх захищає нас від
нервових розладів.
  Психолог.   А я хочу повідомити, що всього лише одна хвилина здоро-
вого і природного сміху замінює склянку фруктового соку.  А ще…одна
година щирого сміху замінює путівку  до найпрестижнішого курорту в Сочі.
Ну що ж, помандруємо  до українських фольклорних джерел. Як наші   пращури  ставилися  до сміху, жартів.                                               

13.  Група «Творча  майстерня» Звернімося до книжечки порад, яку  створили учні.

  Ви  знаєте  пісню, яка допоможе  кожному з нас остаточно зрозуміти, як  діяти  в скрутну хвилину. Діти  співають пісню «Не давайте суму  жити»
 -То до якої країни нам потрібно мандрувати: до країни Добра та сміху чи
країни Смутку та сліз?
-Що для цього потрібно зробити?
Ваші  пропозиції  допишіть  в  «Книжечку порад».
(Діти  пишуть поради і передають  наступним учням.)
-Як ви розумієте слова: «Як од втоми не впадеш, в цю країну попадеш?»
-Всяка справа може втомити. Після виконаної роботи хочеться відпочити.
Та не можна втомлюватися чинити Добро.
 VІ.Самооцінювання учнів.
VІІ.Підсумок уроку.
      Наш урок піходить до кінця.
-Чи досягли ми поставленої мети?
-Чи справдились очікувані результати?
-Чи навчила вас ця казка чогось корисного?
-Чи подібна історія,описана у казці, до сучасного життя? Чому?
    На закінчення мені хочеться побажати:робіть добро,посміхайтеся
найдобрішою усмішкою, яка перетворить ваше життя і життя оточуючих
на казку. Життя-це казка, тож будьте добрими героями у ній!
VІІІ.Домашнє завдання.
Д/з ви отримаєте у 3 часових вимірах:
на наступний урок, на наступний  рік і на весь вік.
 Отже, на наступний урок: змінити останній розділ казки ,написати свій варіант;
на наступний рік: прочитати якомога більше творів В.Симоненка;
 на весь вік: поспішайте творити добро
                                  Список  використаних  джерел
1.Авраменко О.М.Українська література. Підручник для 5 класу – К.:»Грамота»,2013 – 289.
2.Усі уроки літератури в 5 класі/УпорядникиГ.В.Дідик, К.Ю.Голобородько.-Х.:Видавнича група «Основа»,2008 - 336.
3.Українська література. Вивчення «Цар Плаксій і Лоскотон»В.Симоненка
www.nbuv.gov.ua.
4.В.Симоненко. Життєвий і творчий шлях. Казка  «Цар Плаксій і Лоскотон»
teacher.at.ua.
5.http://www.ukrclassic.com.ua/katalog/s/simonenko-vasil/1198-vasil-simonenko-biografiya
6.http://uk.wikipedia.org/wiki/Черкаський_літературно-меморіальний_музей_Василя_Симоненка
7.http://oipopp.ed/sp.net/component/option,com_dcr/dcrTask,dcrDetails/catid,4175/dcrId,5484/Itemid,50/
8. Уривок з кінострічки «Проданийсміх»
http://kinoplaneta.net.ua/films/905516/prodannyjj-smekh/index.html







 

Комментариев нет:

Отправить комментарий