2016-2017 навчальний рік
Завдання
ІІ
етапу Міжнародного конкурсу з
української мови імені Петра Яцика
5 клас
1. Напишіть твір-мiнiатюру (до 1 стор.) в художньому
стилi на тему «Чаклунка
осінь», використавши слова з довідки.
Довідка: холодні, роса;
перший, заморозки; павутинки, «бабине літо»; виходити, полювати; кущі, лоскітливо, калина; осінній, сонцемрево, переліт.
12 балів
2. Запишіть
тільки ті слова, де потрібно ставити апостроф
чи знак м’якшення.
Уман..щина,
Ул..яна, тр..охярусний, Тол..ятті,
брин..чати, черв..як, жен..шен,
к..янті, п..єдестал, домен..щик, над..їхати,
він..єтка, камін..чик, між..ярусний,
вишен.., в..яз, сторіч..,
дівчинон..ці, ред…ці, зачіс..ці,
сторін..ці, компан..он, Л..вів, харків..янин,
Ткач..ов, Ман..чжурія,
нян..чити, дит..ясла.
6 балів
3. Поділіть слова на склади для переносу.
Низький,
західноєвропейський, п’ятигранний, каміння, буджу, родзинка, надзвичайний,
підживити, ящірка, близько, український, землетрус, приїхати, сходження, олія,
пів’яблука, саджати, юність, прийшов, відігнати. 6
балів
4. Перепишіть,
знімаючи риску. У кожному слові поставте наголос.
Над/вечір, на/вмисне,
по/під/тинню, на/сміх, в/осени,
не/писати, до/схочу
не/скажеш, не/хтувати, не/маєш,
не/бруднити, з/далека, не/здужати
(хворіти), не/дмухнеш, на/право. 3 бали
5. Поставте замість крапок числівники, запишіть їх літерами.
Складіть два речення з
утвореними фразеологізмами.
Як свої ... пальців. За ...
земель. Мов ... баб пошептало. Сльози
в ... ручаї. Зігнувся у ... погибелі. Не зв’яже
... слів. ... п’ятниць на тиждень. ... без
палички. На всі ... сторони. ...
духом. 4
бали
6. Складіть п’ять
речень зі словом злива так, щоб у першому воно виступало підметом, у другому
– присудком, у третьому – додатком, у четвертому –
обставиною, у п’ятому – означенням. 5
балів
7. Запишіть
речення, поставивши прикметники в потрібній формі.
Собор був /
головний / храмом / Київська / Русі, її
/ політичний / і / культурний / центром.
Великий / риба у /
глибокий / воді плаває.
Бачили / золотий / поле, / синій / небо, / синій / море й
ріки з / жовтий / очеретами й / рудий / скелями, / синій / гори. 3 бали
Загальна
кількість балів 39
6 клас
1. Напишіть твір (до 1 стор.) за поданим
початком.
Слово – це наш найцінніший скарб. Воно супроводжує нас
від народження. Перші матусині слова… Ми їх не пам’ятаємо. Проте в перші
хвилини життя, прийшовши в цей невідомий світ, дитина чує слова любові. Вони
дають відчуття затишку та тепла ...
У чистовик початок не переписувати! 12 балів
2. Уявіть себе митцем слова і доберіть чотири
образні визначення до слова «людяність». Із двома із них складіть речення.
Зразок. Мова – неоціненний діамант. 4 бали
3. Упишіть пропущені букви в словах
іншомовного походження.
Вірдж..нія, ч..чероне, Ш..офок, Адр..атика, Колх..да, з..гзаг, пар.., дез..нфекція, ск..пидар, аж..отаж, ч..пси, каз..но, Ч..лі, граф..н, Ват..кан. 3
бали
4. Запишіть складні
слова відповідно до правопису.
Максі/мода, мікро/скоп, кисло/молочний, шафа/купе,
північно/український, напів/правдивий, південно/східний, багато/страждальний,
смугло/лиций, аграрно/промисловий, лимонно/кислий, темно/бордовий,
пів/апельсина, пів/ящика, народно/визвольний, лікар/терапевт, радіо/передача,
авіа/квитки, чорно/бровий, народно/пісенний. 4 бали
5. Запишіть уставляючи н чи нн
у словах. Складіть два речення.
Окая...ий, студе..ий, несказá...ий, неоцінé...ий, сумлі..ий, мерзе...ий, шале..ий, благослове..ий, пташи…ий, полум’я…ий. 4
бали
6. Відредагуйте текст, використовуючи синоніми. Перше речення
записати без змін.
Мишко любить ходити до дідуся в гості. Дідусь завжди з радістю зустрічає
Мишка. Дідусь пригощає Мишка смачними яблуками, грушками, сливками, цілющим
медом.
Мишко із задоволенням працює в дідусевому саду. Мишко може й води бджілкам-трудівницям
налити, і суху гілочку на яблуньці зрізати.
Радіє дідусь. Славний Мишко-помічник росте! 6 балів
7. Поясніть значення фразеологізмів,
до виділених доберіть фразеологізм-синонім.
Аж у вухах вітер свистить – Зостатися в дурнях –
Викладати на
чистоту – Аж за печінку тягне –
Тримати язик за зубами – 6
балів
Загальна
кількість балів 39
7 клас
1. Напишіть твір (1 стор.) за поданим початком.
Часто я чую від батьків та вчителів, що повинен бути
відповідальним! А чому
я повинен бути таким? І що таке відповідальність узагалі?
По-перше, ...
У чистовик початок не переписувати! 12 балів
2. Утворіть від
іменників прикметники за допомогою суфікса
-ськ-.
Цюрих, Париж, Магдебург, Збараж, гігант, сирота,
якут, казах, чех, Калуга, Куряж, ткач, Ятрань, герцог, юнак, герой, Ірпінь,
Зальцбург, киргиз, альпініст. 5 балів
3. Складіть і запишіть діалог (12 реплік) між Оленкою і Петриком, які обмінюються
враженнями від прочитаних творів (переглянутих фільмів, вистав).
6 балів
4. Подані
іменники поставте в орудному відмінку однини. Два утворені іменники уведіть у речення.
Волинь, єдність, суміш, чверть,
мужність, подорож, бандероль, більшість, віддаль, галузь, зустріч, кров, любов,
велич, пам’ять. 4
бали
5. Доберіть до поданих тлумачень фразеологізми.
Про того хто
хвалить, надмірно підносить когось. Про
безвольну, безхарактерну людину. Про
того, хто надто все перебільшує, надає великого значення чомусь
незначному. Про того, хто не самостійний,
залежить від когось. Про того, хто
приховує правду, обдурює. Про того, хто
приховує свої справжні думки. 6 балів
6. Запишіть правильно слова і словосполучення.
(Ч,ч)ернівецький; цукерка
(Р, р)омашка; (Ж,ж)итомирщина; (З,з)бройні (С,с)или (У,у)країни; (Д,д)есятинна (Ц,ц)ерква; (М,м)олочний
(Ш,ш)лях; (Ш,ш)експірівські (С,с)онети; (Р,р)усанівський (К,к)анал; (К,к)оран; (П,п)’єса (Н,н)аталка (П,п)олтавка; (А,а)хіллесова (П,п)’ята; (О,о)деська
(А,а)автострада; (П,п)лоща (Н,н)езалежності; (С,с)умщина;
(К,к)иївські (В,в)улиці; (А,
а)фіни; (Н, н)ародний артист; (село) (А,
а)нтонівка; орден (М, м)ати-героїня; фірма (М,
м)іксер.
6
балів
Загальна
кількість балів 39
8 клас
1. Напишіть твір (1,5 стор.) на тему «Що
значить бути громадянином своєї держави?» У творі використайте такі речення:
Ø
з однорідними
присудками, вираженими дієсловами умовного способу;
Ø
з однорідними другорядними членами, при яких є
узагальнювальне слово.
12 балів
2. Поясніть
значення слів. Два слова уведіть у поширені
речення (усього два речення).
Блюзнірство, апофеоз, моріг, тезаурус,
святотатство, фіскал. 4 бали
3. Уведіть у словосполучення подані пари слів так,
щоб вони виступали антонімами.
Свіжий – заморожений, свіжий – солоний, свіжий – кип’ячений, свіжий – затхлий, свіжий – черствий, свіжий – консервативний, свіжий – консервований, свіжий – утомлений, свіжий – використаний, свіжий – сушений. 5 балів
4. Доберіть і запишіть
якомога більше синонімів (не менше 5) до
слів.
Гіллястий, в’їдливий, віяти, розпачливий.
4 бали
5. Утворіть словосполучення за поданими схемами.
Дієслово + про +
іменник; іменник + в + іменник; дієслово + від + займенник; іменник + до + іменник; прислівник
+ від + іменник; дієслово
+ із + іменник; дієслово
+ прислівник; дієслово + в + іменник; не + дієслово + іменник; з +
числівник + іменник.
5 балів
6. Відредагуйте й запишіть правильно речення.
Підкресліть головні члени речення.
Здається кімната для не одружених, самотніх чоловіків.
У цьому році
ми могли здобути більше здобутків ніж у попередному.
Неможна ігнорувати специфічними особливостями цієї
галузі господарства.
У неї був чіткий
красивий і калліграфічний почерк.
4 бали
7. Доберіть власне українські синоніми до поданих слів. До підкреслених
слів (або їхніх синонімів) доберіть фразеологізми (усього три фразеологізми).
Декорація, валіза, аплодисменти, блюдо,
лінгвіст, бутерброд, фігура. 5 балів
Загальна
кількість балів 39
9 клас
1. Уявіть,
що ви даєте відповідь журналістові на поставлене запитання: «Як Ви вважаєте, чи зникне українська мова
через п’ятдесят років?». Відповідь запишіть
у формі твору (1,5 стор.). У тексті
використайте історизми, речення з однорідними членами, складносурядні
речення, прикладки, вставні слова.
12 балів
2. Запишіть речення, розставте розділові знаки,
виконайте синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, побудуйте структурну
схему, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим
реченням), надпишіть частини мови.
Колись у Сербії що схожа на Вкраїну долинами гаями і піснями,
в селянській хаті слухав я дитину яка стидаючись горнулася до мами горнулася
читаючи мені Максима Рильського поезію прекрасну про те як обнімаються пісні як
зорі в небі сяють і не гаснуть. (М. Нагнибіда). 9 балів
3. Випишіть із речень числівники, виконайте їх
повний морфологічний розбір.
Що скажеш кількома словами? (М. Коцюбинський).
Серце людини виконує велетенську роботу:
за годину воно переганяє через судини чотириста літрів крові (З журн.). Перед ним відчайдушно танцювали двійко
циганчат: хлопчик і дівчинка (О. Гончар).
3 бали
4. Утворіть словосполучення за поданими схемами. Два словосполучення введіть у складне речення
(усього одне речення).
Прислівник + від
+ іменник; з + числівник +
іменник; дієслово + про + іменник; прислівник + дієслово; дієслово + із + іменник; дієслово + від + займенник; дієслово + до + займенник; прислівник + від + займенник; не + дієслово + іменник; іменник + про +
іменник. 6
балів
5. Здійсніть орфографічно-пунктуаційне
оформлення тексту: запишіть правильно слова, розставте розділові знаки. Доберіть
фразеологізми зі словами рід, корінь, сміх (усього шість фразеологізмів).
Біла хата
Дедалі більше віддаляється
від нас у
шале(нн,н)ому темпі атомної епохи
біленька хатина у
вишневому садку. У цій
хатині наш корінь
роду щось одвічне
як життя і св(ь,
’)яте як
мамина пісня.
Долею
суджено їй бути
білою. Пригадаймо початок
повісті Нечуя-Левицького «Микола
Джеря». Перед нами постане висока
(Б,б)іла (Ц,ц)ерква з
трьома банями а
з/по/між верб та садків виринатимуть білі хати. Хата
старого Петра Джері на/силу світиться
білими стінами.
Біла хата біла сорочка біла свита… Це
становило не/о(т,д)/мі(н,нн)у національну прикмету
(У,у)країн(ь, ’)ця.
Багатство земель більшості областей
України на білу
глину зумовило традицію мастити стіни
в білий колір.
Із/давніх/давен
у народних уявленнях
біла барва це
символ чистоти морального здоров’я і душевної
краси. Існувало повір’я
що тварини білої
масті приносять добро.
Хата як і
людина (у, в)міє плакати
й усміхатися. Вона
може бути горда
й сумна пихата
й доброзичлива. Усе
залежить від того яка родина в
ній мешкає (В. Чайковська, А. Шевчук).
9 балів
Загальна
кількість балів 39
10 клас
1. Прочитайте текст. Викладіть свої
погляди на проблему, висвітлену в ньому.
Земле! Ти народжуєш нас неначе для того, щоб ми звіряли
тобі своє горде серце. Ми нікуди не
можемо подітися від тебе, як од власної долі, і куди б не заносили нас урагани
часу, але як тільки вони вщухають і починають ледь виднітися твої обрії, то ми
знову і знову прагнемо до тих місць, де вперше побачили тебе з колискової вишини,
наче перекинуту горілиць, потім з отих віконець маленьких у чотири шибки, –
прагнемо на ті споришеві подвір’я, де ми вперше ступили на тебе босоніж,
звідали твоє тепло й зачули в
жилах своїх твою незміряну силу. Тож лишень тобі дано повертати лебедині зграї з далеких світів, – хто не чув,
як стривожено вони ячать, шукаючи тебе в чорних туманах, хто не бачив, як їхні
безстрашні ватажки розбиваються вночі об незнані скелі, аби інші жили і могли
долетіти до тебе, той ніколи до кінця не збагне, що в людях живуть ті самі
закони землі обітованої.
В. Земляк
У чистовик початок не переписувати!
Обсяг творчої роботи – не більше 2 стор. 12 балів
2. Із поданих нижче слів випишіть застарілі слова. Розподіліть
їх за семантичними групами.
Фірма, чумарка, гаківниця, ятвяги, місто, мечник, лакей,
окуляри, верства, фабрика, дворянин, молодість, князь, сажень, кирея, аеропорт,
печеніги, аршин, кожум’яка, ліврея, списник, хозари, лучник, мушкет, кунтуш,
торки, кацавейка, копа, боярин, рік, кріпак, країна. 6 балів
3. Здійсніть
орфографічно-пунктуаційне оформлення тексту: запишіть правильно слова,
розставте розділові знаки. Доберіть фразеологізми зі словами білий, корінь, земля (усього шість фразеологізмів).
Біла хата
Дедалі
більше віддаляється від
нас у шале(нн,н)ому темпі атомної
епохи біленька хатина
у вишневому садку.
У цій хатині наш
корінь роду щось
одвічне як життя
і св(ь, ’)яте як
мамина пісня.
Долею
суджено їй бути
білою. Пригадаймо початок
повісті Нечуя-Левицького «Микола
Джеря». Перед нами постане висока
(Б,б)іла (Ц,ц)ерква з трьома
банями а з/по/між
верб та садків
виринатимуть білі хати. Хата старого
Петра Джері на/силу
світиться білими стінами.
Біла хата біла сорочка біла свита… Це
становило не/о(т,д)/мі(н,нн)у
національну прикмету (У,у)країн(ь, ’)ця. Багатство
земель більшості областей України
на білу глину
зумовило традицію мастити стіни
в білий колір.
Із/давніх/давен
у народних уявленнях
біла барва це
символ чистоти морального здоров’я і
душевної краси. Існувало
повір’я що тварини
білої масті приносять
добро.
Хата як і
людина (у, в)міє плакати
й усміхатися. Вона
може бути горда
й сумна пихата
й доброзичлива. Усе
залежить від того яка
родина в ній
мешкає (В. Чайковська, А.
Шевчук).
9
балів
4. Відредагуйте словосполучення.
Плодотворна діяльність,
прийти до висновку, обдати кип’ятком, приймали участь, закрити двері на замок, будувати громадське суспільство, з’явилася вільна вакансія, прийняти присягу, слідуючий
пацієнт, чисельний натовп, зробити убитки, виписка
з протоколу, діюче законодавство, дякуючи друзів, учбовий заклад, вишуканий делікатес.
4 бали
5.
Пригадайте та запишіть п’ять прислів’їв (приказок), у яких лаконічно
узагальнюються народні погляди на культуру мовлення.
Наприклад: Що маєш сказати, наперед обміркуй. 5
балів
6. Випишіть
фразеологізми, розкрийте їхнє значення.
1. Оглядав Славко Дніпро, ліси на горах — просто душа співає од такої
краси.
2. А я гортаю сторінки газет, читаю лаконічні
некрологи і в безконечній суєті суєт не жду над часом влади й перемоги (М.
Луків).
3. Не виведе новітній нас Мойсей на інші ясні
зорі й тихі води (І. Жиленко).
4. Щоб змінити своє життя, іноді доводиться
спалювати за собою мости.
4 бали
Загальна кількість балів 40
11 клас
1. Напишіть твір філософського змісту (не більше 2,5 стор.) за афоризмом Василя Симоненка.
Найскладніша людина проста. 12
балів
2. Складіть три
каламбури, використавши подані омоніми.
Лебідка
(самка лебедя) — лебідка (пристрій для підіймання й переміщення вантажів).
Циганка
(жінка циганської народності) — циганка (зимовий сорт яблук) — циганка (велика
голка).
Чайка
(морський водоплавний птах) — чайка (бойовий човен запорозьких козаків).
Словник. Каламбур — дотепна гра слів, побудована на
використанні різних за значенням, але однакових чи схожих за звучанням слів або
різних значень одного слова.
6 балів
3. Із поданих
нижче слів випишіть застарілі слова. Розподіліть їх за семантичними групами.
Фірма, чумарка, гаківниця,
ятвяги, місто, мечник, лакей, окуляри, верства, фабрика, дворянин, молодість,
князь, сажень, кирея, аеропорт, печеніги, аршин, кожум’яка, ліврея, списник, хозари,
лучник, мушкет, кунтуш, торки, кацавейка, копа, боярин, рік, кріпак, країна.
6 балів
4. Випишіть
неологізми. Поясніть їхнє значення.
1. Оскільки я не можу знайти квартиру, я змушена
звертатися до брокера.
2. У наш час дуже багато людей займаються піаром.
3. Моя бабуся так і не навчилася користуватися
тостером.
4. Дорогою до корпусу можна зустріти багато
білбордів на політичну тематику.
5. Цей салон краси пропонує вам ліфтинг обличчя і
шоколадне обгортування.
6. У наш час тінейджери віддають перевагу інтернету,
а не читанню книг.
7. На роль у фільмі дуже важко пройти кастинг.
8. У шоу-румі відомих дизайнерів продається одяг
тільки в одному екземплярі.
9. Хендмейд-прикраси нині дуже популярні серед молоді.
10. Сек’юріті з нашого агентства гарантують вам
спокій і безпеку. 5 балів
5. Випишіть фразеологізми й розкрийте їхній зміст.
Першими у чорні списки потрапляють світлі голови. Якщо залишився в дурнях — значить, виправдав довір’я! Трапляється, і духовна їжа відгонить
душком (О. Перлюк).
Хто віддав останню сорочку, той не носить камінь
за пазухою (А. Закревський).
Кипуче сьогодення: заварюємо кашу. Яке коротке
життя: не встигне людина навчатися тримати язик за зубами, як вони випадають… (Ф. Боднар). 5 балів
6. Поширте речення
так, щоб підкреслені слова набули конкретного значення.
Хлопчик заховав ручку. Віз дітей. Упав лист.
Ніс
хлопця. Дай мені марку. Нарешті став. Покажи косу.
Мені не подобається цей бал. У лісі
багато лисичок. Останній ключ. 6 балів
Загальна
кількість балів 40
Завдання міського етапу олімпіади з української мови та літератури за 2016-2017 н.р.
7 клас
Українська мова
І. Прочитайте текст.
Людина щосекунди
змінює свою планету, утверджується на ній. Прагнучи підкорити природу, ми не
маємо часу замислитися про доцільність володарювання над нею.
Чи доцільно
підкорювати природу й володарювати над нею?
У
формі твору (до 1 стор.) дайте відповідь на питання.
12
балів
ІІ.
Спишіть. Підкресліть головні та другорядні члени речення. Зробіть фонетичний і
морфологічний розбір підкресленого слова.
Удосвіта знов
загули на морозі
сосни і закричали
півні на горищах (Г. Тютюнник).
4
бали
ІІІ.
Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у
висловлюваннях.
1. Як ніч можна перетворити на рака,
змінюючи почергово лише одну букву?
2. Яка назва сьомого відмінка української мови?
3. Як називають слова, різні за звучанням, але близькі за
значенням?
4. Як пишуться займенники ні/до/кого, ні/з/ким,
де/у/кого, будь/із/ким, аби/в/якому, будь/за/ким?
5. Перша
частина – особовий займенник (2-га особа однини); друга – назва ноти. Який це
розділовий знак?
6. Як називають другорядний член речення, що вказує на різні ознаки дії?
7. Як називають розділ мовознавства, що
вивчає правила написання слів?
8. Чи можна від поданих слів утворити нові за допомогою
суфіксів? Якщо так, то запишіть по одному прикладу.
Став. Жито.
Зелень. Молоко. Рід.
9. Що мають береза дуб,
бук, яблуня, але не мають вишня
і клен?
10. Яке закінчення мають іменники пісок, сир,
цукор, мед, мороз,
вітер, Алжир, страх,
вальс, діалог, приїзд
у родовому відмінку однини? 5 балів
ІV. Запишіть подані іменники у формі множини,
поставте наголос.
Автор,
журнал, редактор, брат, крилятко, стіл, товариш, шлях, дім, ряд, хор, кухар,
сокіл, учитель, водій, чоботар, заголовок, інженер, ліжко, склад.
4
бали
V.
Запишіть словами порядкові числівники.
248000-й, 129875-й, 251640-й, 456321-й,
900700-й, 1776390-й.
3 бали
VІ. Відредагуйте речення.
Машина притормозила біля
обочини. Гурток по вивченню географії у нашій школі. Повернувшись
з командировки батько зустрів нас на пероні.
Він відноситься до мене з
повагою. Ці питання мене не касаються.
Екзамен для мене не являється
трудністю. Засідання вже зачинилося. Відкрий навстіж форточку.
4 бали
Усього – 32 бали
Українська література
І. Напишіть твір на одну з тем:
ü
Кобзареве віще слово в житті мого народу.
ü
Усна
народна творчість – скарбниця духовності
народу.
ü
Родинні
традиції українців (на
матеріалі вивчених творів).
12 балів
ІІ. Дайте
відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1. У чому полягає своєрідність будови коломийок?
Проілюструйте прикладом.
2. Який художній засіб яскраво виражений у поданих
рядках?
Стоїть явір над
водою, в воду похилився.
На козака пригодонька
– козак зажурився.
3. Які ви знаєте види мистецтва?
4. Яка головна думка вірша Тараса Григоровича Шевченка
«Заповіт»?
5. Хто з письменників мав такі псевдоніми: Джеджалик, Марко, Руслан, Мирон, Мирон Ковалишин, Іван Живий, Один із
русинів міста Львова?
6. Що пророкував Захар Беркут
Україні?
7. Про яку героїню йдеться: «… то була молода, гарна дівчина, одіта в полотняну, шовковими нитками
перетикану одежу, з невеличким бобровим ковпаком на голові, що не міг вмістити
в собі її багатого, буйного, золотисто-жовтого волосся…»?
8. У якому питанні розходилися думки учасників
Кирило-Мефодіївського товариства?
9. Як ви розумієте
термін «анафора»? Наведіть
приклад.
10. Які пісні
належать до календарно-обрядових?
11. Які види лексики надають повісті І. Франка «Захар
Беркут» неповторності й особливого колориту?
12.
Про який твір сказано так: «Внутрішня структура цього
пристрасного монологу побудована на поступовому підвищенні: від спокійного
плинного звертання до слухачів відбувається наростання емоцій»? 6 балів
ІІІ.
Розкрийте поняття «автобіографічний
твір». Наведіть приклади.
4 бали
ІV.
Прочитайте поезію Миколи Шамрая «Осліпла криниця на вигоні».
Випишіть образи-символи. Поясніть, що вони означають.
Осліпла криниця на вигоні.
І
вже не курличе над нею «журавель»,
І
хутір не топче стежечку до неї.
Хіба
що корова або коняка підійде
Та
загляне в її загублену душу.
І не знає небо над вигоном,
Які
тепер очі у
нього.
V. Виконайте тестові завдання.
1. В уривку
Васильки у полі,
васильки у полі,
і у тебе, мила,
васильки з-під вій… ужито
А епітет Б
порівняння
В літоту Г
гіперболу
Ґ контраст Д
метафору
2. Народний
ліро-епічний твір героїчного змісту ― це
А пісня Б
дума
В переказ Г
легенда
Ґ казка Д
міф
3. Яку іноземну мову вивчав Тарас Григорович
Шевченко в Академії мистецтв?
А
німецьку Б французьку
В
англійську Г італійську
Ґ грецьку Д
російську
4. Стопа – це
А співзвучне закінчення рядка у
вірші
Б рівномірне повторення будь-яких
рухів, звуків через певний відрізок часу
В повторювана група складів у рядку,
до якого входить один наголошений склад, один або два ненаголошені
Г один із основних тропів поетичного
мовлення
Ґ художнє означення
Д повторення однакових слів у кінці
віршованих рядків.
2 бали
Усього – 27 балів
Загальна кількість балів 59
8 клас
Українська мова
І. Напишіть твір на
тему «Молодіжний сленг
— дитяча хвороба чи стан здоров’я?»
У роботі
прокоментуйте ситуацію щодо вживання
жаргонної лексики вашими однолітками, дорослими, рідними. Поміркуйте, чому
жаргонна лексика набула такого широкого розповсюдження в сучасному мовному
просторі. Чи є, на вашу думку, ефективні шляхи подолання цієї ситуації. 12 балів
ІІ. Згрупуйте складні слова у три колонки за типом
написання (разом, через дефіс чи окремо).
Столярно/механічний, чітко/виражений, моно/політичний, темно/шоколадний, нами/нижче/вказаний, молочно/білий, інфра/червоний, історико/культурний, істинно/український, народно/поетичний, біло/сніжний, криваво/червоний, прямо/лінійний, генерал/губернаторський, лінгво/стилістичний, авіа/моторо/будівний, сліпо/глухо/німий, мною/чітко/окреслений, екс/президентський, лимонно/кислий. 5 балів
ІІІ. Запишіть
речення, розставляючи розділові знаки, підкресліть граматичну основу і
другорядні члени, охарактеризуйте речення за всіма критеріями, над кожним
прикметником і дієсловом поставте позначку «П» і «Д», виконайте морфологічний
розбір підкресленого слова.
Юна Софія
ясна блондинка з лукавими очима й кирпатим носиком ішла під руку з Веронікою гарненькою шатенкою і
дарувала всім свою загадкову усмішку.
5 балів
ІV. Відредагуйте
речення.
1. Пишучи листи, у
нього завжди не вистачало терпіння дописати їх як слід до кінця. 2. Подивившись фільм,
у глядачів виникло враження нереальності зображених подій. 3. Мило
посміхаючись, у неї зовсім не було бажання знайомитись із цими людьми ближче. 4. Скористувавшись
порадами викладачів, у студентів досить вдало пройшов літературний вечір. 5. Відпочиваючи
влітку на морському узбережжі, нам надовго запам’яталися веселі пригоди й
мандрівки. 6. Почувши третій дзвінок, глядачам треба
поквапитись і вчасно зайняти свої місця в залі. 6 балів
V.
Утворіть складні прислівники поєднанням прийменника із самостійними частинами
мови, запишіть, підкресліть орфограму. Із трьома прислівниками складіть одне
речення про творчість Катерини Білокур.
У(зима), на(сила), в(ручний),
не(четверо), на(що), по(маленький), за(новий), до(купа), на(весна),
в(літо), з(бік), у(гора),
з(легкий), с(перший), до(голий).
4
бали
Усього – 32 бали
Українська література
І. Напишіть твір на одну з тем:
@ Патріотичний
подвиг української дівчини-невільниці (за твором «Дума про Марусю
Богуславку»).
@ Глибока філософія оповідань
про дитинство у творах Ольги Месеврі.
@ Волелюбний дух України в історичних піснях.
@ Матері присвячую... (за творчістю українських письменників) 12 балів
ІІ. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й
лаконічності у висловлюваннях.
1. Як ви розумієте поняття «гіпербола»?
2. Який художній засіб яскраво виражений у
поданих нижче рядках:
Стоїть явір над
водою, в воду похилився,
На козака
пригодонька, — козак зажурився.
3. Якими трьома типами окреслюється народне віршування?
4. Які види лексики надають повісті І. Франка «Захар
Беркут» неповторності й особливого колориту?
5. Про який твір сказано так: «Внутрішня структура цього
пристрасного монологу побудована на поступовому підвищенні: від спокійного
плинного звертання до слухачів відбувається наростання емоцій»?
6. Як ви розумієте поняття «метаморфоза»? Відповідь
доповніть прикладами із творів Т.
Шевченка.
7. Кого в українській
літературі називають «дівчиною
з легенди»? Чому?
8. Який твір розміщений першим у виданні «Кобзаря» 1840
року? 4 бали
ІІІ. Із погляду теоретика літератури
розкрийте тему «Героїчний епос
українського народу» та наведіть приклади. 6
балів
ІV. Запишіть прізвища
й імена письменників за вказаними фактами з їхньої біографії, творами,
персонажами.
1. «За сестрою».
2. Син коваля, доктор філософських наук.
3. Климко, Зульфат, Наталя Миколаївна.
4. Максим, Мирослава, Тугар Вовк.
5. «Тиша і грім», «Цар Плаксій та Лоскотон».
6. Батьки змушені були змінити своєму синові (майбутньому
письменникові) прізвище, ім’я та по батькові.
7. Відомий український поет-пісняр.
8. Казка «Мишка».
9. «Сіроманець».
10. «Ніч перед боєм».
11. «Дощ», «Осінь-маляр із палітрою пишною…», «Люби
природу не як символ…».
12. «Чобітьківський рай», «Чому плаче дорога?»,
«Соняшник у відрі». 6 балів
V. Назвіть твір та його автора.
1. Гумористичне, викривальне зображення
головного героя. Автор удається до різноманітних засобів, які допомагають
викликати відразу до людини, яка нічого
у своєму житті не зробила доброго, прожила марно й безцільно, користуючись плодами
праці інших.
2. Твір, написаний для дітей. У ньому порушена
проблема збереження загальнолюдських цінностей; трагічне переростає в комічне.
3. Автобіографічна повість про світ
природи і світ дитячої душі (у вчинках, поведінці,
роздумах, переживаннях персонажів).
Письменник відтворює звичаї,
традиції українців.
4. Історична основа твору – героїчна боротьба
русичів у ХІІІ столітті проти
татаро-монгольських нападників. Провідна думка твору – сила народу в
єдності, відданості Батьківщині. 2
бали
Усього – 30 балів
Загальна кількість балів 62
9 клас
Українська мова
І. Уявіть себе
письменником історичного жанру. Створіть історичний сюжет (до 2 стор.),
використовуючи подані слова.
Воліти (бажати, хотіти),
перст (палець), глас (голос), печеніги,
варяги (племена), бояри (представники
правлячого стану в Київській Русі), орда, дружина (військо), інок (монах), пергамент
(папір), чоло (лоб), вівериця
(найдрібніша давньоруська монета), кесар (цар), брама (захисні ворота), Лель
(бог кохання), фіал
(чаша), тать (злодій), кольчуга
(військове спорядження у вигляді сорочки з металевих кілець).
12 балів
ІІ.
Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Побудуйте його структурну
схему, підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови,
дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим
реченням. Виконайте морфологічний, морфемний та словотвірний розбори підкресленого
слова.
Нелегко мені зараз коли стою в посмутнілому лісі і
вдихаю в себе запахи осені хоч золота вона ще коли
земля наливається холодом і коли
прокинувшись уранці раптово чуєш неба
крик. 9 балів
ІІІ.
Виконайте тестові завдання.
1. Усі правильні форми родового відмінка множини
іменників бюлетень, крихта, відкриття,
болгарин, вірмен записано в рядку:
А бюлетенів,
крихот, відкрить, болгарів, вірменів;
Б бюлетенів,
крихіт, відкритть, болгар, вірмен;
В бюлетенів,
крихот, відкриттів, болгар, вірменів;
Г бюлетенем, крихт, відкрить, болгарині, вірмен;
Ґ бюлетенів, крихіт, відкриттів, болгарів,
вірменів.
2. У якому рядку подано фразеологізм, що
відповідає значенню «недосяжна мрія»?
А неопалима
купина; Б
альма-матер;
В лебедина
пісня; Г
біла ворона;
Ґ синій птах.
3. Спрощення в групах приголосних на місці
пропуску позначене на письмі в усіх словах рядка:
А безвиїз...но, ціліс...ний, щас...ливий,
проїз...ний;
Б ненавис...ний, перс...ні, контрас...ний, турис...ський;
В гіган...ський,
захис...ний, виїз...ний, нещас...ний;
Г облас...ний, сер...це, чес...ний, балас...ний;
Ґ реміс...ник, хвас...нути, блис...нути,
зліс...ний.
4. Визначте рядок, у якому правильно вжито
прийменник.
А заступник
директора по навчальній роботі;
Б називати
по імені;
В видно
по очах;
Г концерт
по замовленню;
Ґ по
сімейних обставинах.
5. Зазначте рядок, у якому всі слова слід писати
з апострофом:
А
возз…єднання, рутв…яний, мавп…ячий;
Б
без…ядерний, пів…яблука, дит…ясла;
В прем…єра,
зап…ястний, медв…яний;
Г
В…ячеслав, арф…яр, присв…ята;
Ґ
Св…ятослав, верб…яний, різдв…яний.
6. У якому рядку допущено помилку в закінченні
іменника?
А
шевче, Настусю, Дмитре Павловичу, президенте;
Б
сторононько, Валеріє Іванівно, Тане, Петре;
В
Олексію, Анастасіє, доле, зимонько;
Г
вчителько, Ганно, Володимире, Павле;
Ґ
Маріє, подруго, чоловіче, слухачу.
7. Неправильну відмінкову форму числівника
шістсот п’ятдесят вісім наведено в рядку:
А Р. в.
шестисот п’ятдесятьох вісьмох;
Б Д. в.
шестиста п’ятдесяти восьми;
В З. в.
шістсот п’ятдесят вісім;
Г О. в.
шістьомастами п’ятдесятьома вісьмома;
Ґ М. в.
на шестистах п’ятдесяти восьми.
8. Безособове речення вжито в рядку:
А Тепер пора прощатися нам (Л. Костенко);
Б Дубів
осінніх бронзова печать... (О. Пахльовська);
В Вчись
не до старості, а до смерті (Народна творчість);
Г Вже
третій день живу у лісі... (Л. Костенко);
Ґ
Скільки цвіту з мене обтрусили... (Л. Костенко).
9. Складносурядне речення утвориться, якщо серед
варіантів продовження речення «Зранку ми почали непокоїтися…» обрати
А так
що настрій зіпсувався на цілий день.
Б бо
кожен з нас почувався досить невпевнено.
В проте
погода посприяла нам і цього разу.
Г й
обговорювати можливі перешкоди.
Ґ передчуваючи
серйозні ускладнення.
10. Позначте складносурядне речення, між
частинами якого НЕ треба ставити коми (розділові знаки пропущено):
А Минуть
поволі осінь і зима і знову світ засвітиться в онові (М. Луків).
Б І я не я і ти мені не ти (Л. Костенко).
В Надіє!
Надіє!.. О хто тебе ніжно на грудях не грів і хто за тобою орлом не летів? (О.
Олесь)
Г Кумира
вчорашнього публіка лає і вічного справді нічого немає (М. Луків).
Ґ І ніч проминула і сон
приніс забуття (Л. Костенко). 5
балів
ІV. Прочитайте
речення. Випишіть фразеологізми, доберіть до кожного з них по одному фразеологізму-синоніму,
у дужках запишіть їхнє значення.
1. З перших же днів закохався в неї, як сам собі
признався, — по самі вуха (А. Головко).
2. Звичайно, дівчата в інституті перетирали кісточки всім
(Ю. Мушкетик).
3. Ось так поточити ляси, з кимось кокетуючи злегенька,
весело потовкти воду в цій дипломатичній ступі — це, одверто кажучи, Тамарі
завжди було по душі (О. Гончар).
4. Сотні, тисячі нещасних
попадалися до рук козакам — мусили випити гірку до краю
(М. Коцюбинський). 7 балів
V. Складіть і запишіть анотацію до улюбленого літературного
твору або кінокартини (5 речень). 5 балів
Усього – 38 балів
Українська література
І. Напишіть твір на одну з тем:
ü «Як хочеш бути щасливим, не шукай свого
щастя за морями, … не мандруй по Єрусалимах, …те, чого прагнеш, з тобою, … воно
всередині тебе» (за творчістю Григорія Сковороди).
ü Колоритність «українського світу»: побут,
історія, фольклор, жива народна мова (за творами І. Котляревського).
ü Україна в колі інших народів (за творчістю Т. Шевченка).
ü «Ніщо так не красить людину як натхнення» (О. Гончар).
12 балів
ІІ. Дайте відповіді
на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1. Чому автор «Слова
про похід Ігорів» прославляє головного героя, попри його поразку
в битві?
2. Із якого твору ці рядки: «Рід до роду листи пише та на Україну. Пише листи розмаїті, пише й
розсилає все на тую Україну, де родину має»? Визначте й запишіть тему та основну думку твору.
3. «…Дивне,
одначе, це всемогутнє покликання. Я добре знав, що живопись — моя майбутня
професія, мій хліб насушний, та замість того, щоб вивчити її глибокі таїнства…,
я компонував вірші, за які мені ніхто й шага не заплатив і які врешті позбавили
мене волі та які, не дивлячись на всемогутню нелюдську заборону, я все таки
нишком ліплю…» Хто є автором цих слів?
4. Як ви розумієте поняття «метаморфоза»? Відповідь
доповніть прикладами із творів Т. Шевченка.
5. Який навчальний заклад дав світові філософа й
письменника Григорія Сковороду, ученого Михайла Ломоносова, композиторів
Максима Березовського й Дмитра Бортнянського та ін.?
6. Із якої
пісні ці
рядки? Хто її автор?
Обступили город Умань,
Покопали шанці
Та вдарили з семи гармат
У середу вранці.
7. Назвіть українських перекладачів «Слова про похід
Ігорів». Чим переклад відрізняється від переспіву?
8. Хто з черкаських письменників є лауреатом Національної
премії імені Тараса Шевченка?
9. Хто в притчі «У
невідому путь» висловив таку думку: «Життя – постійна боротьба, людина в ньому –
борець, шлях цієї боротьби – непередбачуваний і невідомий»?
10. Який твір розміщений першим у виданні «Кобзаря» 1840
року?
5 балів
ІІІ.
Розкрийте питання.
Пригадайте функції художньої літератури, перелічіть їх і
з’ясуйте роль кожної функції зокрема. Свою відповідь проілюструйте конкретними прикладами.
6 балів
ІV. Запишіть прізвища й імена письменників за вказаними
фактами з їхньої біографії, творами, персонажами.
1. «За сестрою».
2. Син коваля, доктор філософських наук.
3. Климко, Зульфат, Наталя Миколаївна.
4. Максим, Мирослава, Тугар Вовк.
5. «Тиша і грім», «Цар Плаксій та Лоскотон».
6. Батьки змушені були змінити своєму синові (майбутньому
письменникові) прізвище, ім’я та по батькові.
7. Відомий український поет-пісняр, автор твору «Чому, сказати, й сам не знаю…».
8. Казка «Мишка».
9. «Чобітьківський рай», «Чому плаче дорога?», «Соняшник
у відрі».
10. «Ніч перед боєм».
11. Параска, Роман, Бонавентура.
12. Поет, дослідник-біолог, філософ,
літературознавець, фольклорист, етнограф, історик. Народився на хуторі
Тимківщина (нині Золотоніського району на Черкащині).
6 балів
V.
Виконайте тестові завдання.
1. І. Котляревський переробив і ввів до п’єси «Наталка Полтавка» пісню
А «Лугом іду, коня веду» Б
«Сонце низенько, вечір близенько»
В «Цвіте терен, цвіте терен» Г «За городом качки пливуть»
Ґ «Місяць на небі, зіроньки сяють»
2. У рядку з народної пісні «Іще очі не дрімали, а вже сходить сонце»
використано
А гіперболу Б постійний епітет
В антитезу Г оксиморон Ґ метафору
3. У рядку «Прийди,
прийди, мій миленький, до мене ще хоч раз» використано
А символ і антитезу Б гіперболу й постійний епітет
В риторичне звертання й алегорію Г антитезу й гіперболу
Ґ риторичне звертання й тавтологію
4. Зразком агіографічної літератури є
А «Повість минулих літ» Б «Слово о полку Ігоревім»
В Біблія Г «Києво-Печерський патерик»
Ґ «Слово про закон і благодать».
5. Автор
«Слова про закон і благодать»
А
Нестор Б Боян
В Святослав Г Іларіон Ґ Кирило та Мефодій
6. Коли і в якому
літописі вперше зафіксована назва «Україна»?
А у
Київському літописі (1185 і 1189 рр.)
Б у Київському літописі (1785 і 1789 рр.)
В у «Києво-Печерському патерику»
Г у «Повчанні Володимира Мономаха»
Ґ у «Повісті
минулих літ»
7. Народний ліро-епічний твір героїчного змісту ― це
А пісня Б
дума
В переказ Г
легенда
Ґ казка Ґ міф
8. У якому творі Григорій Сковорода прославляє Богдана Хмельницького?
А «De libеrtate» Б «Бджола та Шершень»
В «Сад божественних пісень» Г «Ой пташино
жовтобока»
Ґ «Всякому місту – звичай і
права...» 4 бали
Усього – 33 бали
Загальна кількість балів 71
10 клас
Українська мова
І. Напишіть
твір-роздум (до 2 сторінок) про те,
яким ви уявляєте майбутнє нашої держави, використавши цитати (не менше двох) із
творів українських письменників. Заголовок до твору доберіть самостійно.
12 балів
ІІ. Запишіть речення,
розставляючи розділові знаки. Побудуйте його структурну схему, підкресліть
члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну
характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням, виконайте
фонетичний і морфемний
розбори підкресленого слова.
Лука
зазеленіла груша із
зломленою верховиною біля
хатки вбралася листям
зашумів гай дорогами
округи розливсь Дніпро
й далеко-далеко заточивсь
спросоння розливним потоком
налетіли птахи з
далеких країв заспівали
й защебетали. 9 балів
ІІІ. Виправте
помилки в словосполученнях і запишіть правильні відповідники.
Починаючий письменник, гарна тюль, знайомство за
листуванням, оформити довіреність, спішна справа, накладна плата, закритий
простір, закривати двері (на ключ), підняти руку (під час відповіді), вносити
вклад. 5 балів
ІV. Із фольклорної скарбниці української мови.
Доберіть до поданого крилатого вислову чотири
прислів’я, які розкриють його головну думку: «Грати словом – долею грати» (Г. Світлична). 4 бали
V. Складіть
і запишіть п’ять речень зі словом мріяти, щоб воно виконувало роль підмета,
присудка, додатка, означення, обставини. Підкресліть це слово як член речення. 5 балів
VІ.
Філологічний казус.
М. Свєтлов
переклав уривок із поезії В. Сосюри
так: «По розам звенел трамвай...» (в
оригіналі: «На розі дзвенів трамвай…»).
Що це:
дивна метафора чи мовне непорозуміння? Обґрунтуйте явище
міжмовних омонімів, наведіть
чотири приклади.
2 бали
Усього – 37 балів
Українська література
І. Напишіть
твір на одну із запропонованих тем.
@
Колоритність
«українського світу»: побут, історія, фольклор, жива народна мова (за
творчістю І. Котляревського).
@
Світ людських стосунків у
повісті
І.С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».
@
Філософія
серця Григорія Сковороди.
@
Іван Нечуй-Левицький — неперевершений майстер
описів природи.
12 балів
ІІ. Виконайте завдання (дотримуючись
чіткості й лаконічності у висловлюваннях).
1. Який
навчальний заклад дав світові філософа й письменника Григорія Сковороду,
ученого Михайла Ломоносова, композиторів Максима Березовського й Дмитра
Бортнянського та ін.?
2. Які обрядові
пісні виконуються на
Різдво?
3. Із якого
твору ці рядки: «Рід до роду листи пише
та на Україну. Пише листи розмаїті, пише й розсилає все на тую Україну, де
родину має»? Визначте й запишіть тему
та основну думку твору.
4. Хто улюблені поети В. Симоненка?
5. Як називають
короткий влучний народний вислів повчального змісту?
6. Коли і за
яких обставин був написаний знаменитий «Заповіт» Т. Шевченка?
7. Про який твір сказано, що це «зла
сатира на чоловічу любов до стягання»? Хто автор твору?
8. У якому творі висловлена ідея «сродної
праці»?
9. Хто і
кого назвав «великим артистом зору», «колосальним всеобіймаючим оком України»…
10. «…Дивне,
одначе, це всемогутнє покликання. Я добре знав, що живопись — моя майбутня
професія, мій хліб насушний, та замість того, щоб вивчити її глибокі таїнства…,
я компонував вірші, за які мені ніхто й шага не заплатив і які врешті позбавили
мене волі та які, не дивлячись на всемогутню нелюдську заборону, я все таки нишком
ліплю…» Хто є
автором цих слів? 5
балів
ІІІ.
За поданим уривком укажіть назву твору, його автора й ім’я персонажа.
1. «… чудовим
співом ніжної сопілки пробуджує від сну красуню дивну – Мавку».
2. «…
повидовбував очі в образа, щоб Бог не бачив, як він хліб їстиме».
3. «Один собі
живу на світі, як билинка на полі! Сирота — без роду, без племені, без талану,
без приюту... що робить – і сам не знаю. Був у городі, шукав місця, — але
скрізь опізнився...»?
4. «… був собі
дідусь такий мізерний, мов зараз тілько з неволі випущений: невеличкий,
похилий, очі йому позападали і наче до чого придивляються, а губи якось
покривились, що ти б сказав — він і зроду не сміявся. У синьому жупанкові, у
старих полотняних шароварах, да й те на йому було мов позичене».
5. «… був парень
на усе село, де жив. Батькові i матері слухняний, старшим себе покірний, меж
товариством друзяка, ні півслова ніколи не збрехав, горілки не впивавсь i
п’яниць не терпів, з ледачими не водивсь, а до церкви?»
6. «… Воно, маненьке, взяло та й
штовхнуло її кулачком. Як скочить вона, як кине його на піл — трохи дитини не
вбила — та з хати!» 3 бали
ІV. Зробіть ідейно-художній аналіз
поезії за планом: 1. Жанр. 2. Провідний
мотив. 3. Ключові образи. 4. Основні мовні засоби. 5. Віршовий розмір.
Дощ полив, і день такий полив’яний
Дощ полив, і день такий полив’яний.
Все блищить, і люди як нові.
Лиш дідок старесенький, кропив’яний,
Блискавки визбирує в траві.
Струшується сад, як парасолька.
Мокрі ниви, і порожній шлях…
Ген корів розсипана квасолька
Доганяє хмари у полях.
Ліна
Костенко 5 балів
V.
Розкрийте питання.
Багато читачів зауважують, що українська
література ХІХ століття менш тематично та жанрово різнобарвна, ніж європейські
літератури. Чи згодні ви з таким твердженням? Доведіть свою думку. 6 балів
Усього – 31 бал
Загальна кількість балів 68
11 клас
Українська мова
І. Напишіть виступ (до 2 сторінок) на тему «Шляхи збереження культурної спадщини українського народу у ХХІ
столітті».
У
виступі обов’язково використайте:
–
порівняльний зворот,
–
поширене звертання,
–
архаїзми, історизми,
–
одне безособове речення.
16 балів
ІІ. Запишіть речення, розставляючи розділові знаки.
Побудуйте його структурну схему, підкресліть члени речення, надпишіть над
кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції й
компонентам як простим реченням.
Відчуваю як у
грудях б’ється серце
і милуючись ранньою
весною та вкотре
відкриваючи їй свою
чисту щиру душу
навстіж мимоволі починаю
думати що то либонь так бринить молоде
й радісне серце
цієї прекрасної пори
воно б’ється жваво
легко і вільно. 9 балів
ІІІ. Максим Рильський писав: «Багатство синонімів – одна з питомих ознак
багатства мови взагалі. Уміле користування синонімами, тобто вміння поставити
саме те слово й на тому місці, — невід’ємна риса хорошого стилю…». Запишіть
по дві пари таких синонімів:
– власне українських слів –
іншомовних слів
– словосполучень – фразеологізмів
– прислів’їв або приказок
5 балів
ІV. Відредагуйте
речення.
Поїзд слідкує до станції «Дарниця». Художник чудово
виразив золоту осінь. Письменник добре розробив образ Пилипка. Застарівше
обладнання рішено замінити на нове. При появі синюватого відтінку слід
продовжувати додавати розчин азотнокислого свинцю по одній краплі при
інтенсивному перемішуванні до тих пір, поки перестане повертатись синювате
забарвлення. Срочні повідомлення краще відправляти не по пошті, а по телеграфу.
3 бали
V. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись
чіткості й лаконічності у
висловлюваннях.
1. Утворіть збірні
іменники від таких слів: жінки,
офіцери, татари, дуби,
варити.
2.
Якi іменники належать до першої відміни?
3.
Утворіть прикметники від поданих власних назв.
Мишурин Ріг, Пуща-Водиця,
Вінницькі стави,
Гвінея-Бісау, Марокко.
4.
Чи можна утворити порядковий числівник від 0,03?
5. У
яких випадках уживаємо дієслово складає, а у яких – становить?
6.
Коли «не здужати» пишемо окремо, а
коли – разом?
7.
Запишіть два незмінювані іменники (власні назви іншомовного походження).
8.
Що означають фразеологізми: відрізана скиба,
мати лій у
голові? 4 бали
VІ. З’ясуйте семантику лексем, якими вирізняється
текст. Укажіть групу цих слів та ознаки, які їх об’єднують.
Для мого сина
Тимур – найбільший авторитет. Він йому
скидає на мило різні месиджі, навчає користуватись аською для зв’язку. Малий уже сидить у чатах, кнюпає на клаві, як заправський юзер, а коли трапиться якийсь
глюк, звертається до нього, а не до мене. Я хотів би цю дружбу засейвити. 4
бали
Усього
– 41 бал
Українська література
І. Напишіть твір на одну з тем:
ü
Розповідь про життя розбійника Чіпки Варениченка від імені його матері, Мотрі Жуківни (за твором П.
Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»).
ü
Чи можна було б уникнути братовбивства в
родині Федорчуків? (за
твором Ольги Кобилянської «Земля»).
ü
Коли і як могли б повернутися в Україну Наталка
і Григорій? (за
твором І. Багряного «Тигролови»).
ü
Доля митця і реалії часу (на основі життя
і творчості письменників «розстріляного відродження»).
12 балів
ІІ. Розкрийте головну думку поезії. Укажіть художні
засоби, жанр твору, основні образи, віршовий розмір.
ЛЮБОВ
Дзвенять німою тугою ліси,
Коли їх ніч тремтлива обнімає
І від очей у ревності ховає
Принади їх первісної краси.
Бринять живою радістю ліси,
Як ранок спалахне на небокраї,
Як сонце огняне завісу піднімає
З їх первісної і чистої краси.
Мені здається, – може, я не знаю, –
Було і буде так у всі часи:
Любов, як сонце, світу відкриває
Безмежну велич людської краси.
І тому світ завжди благословляє
І сонце, що встає, і серце, що кохає.
Василь Симоненко
5
балів
ІІІ. Дайте відповіді на запитання,
дотримуючись чіткості й лаконічності
у висловлюваннях.
1.
Кому належать слова «… для співу свого,
для думи своєї в щасливу мить народила його Україна»?
2.
Укажіть улюблених поетів В. Симоненка.
3. Назвіть пісню, у
якій наявні традиційні народнопоетичні символи.
4. На честь кого
вибрав собі псевдонім І. Карпенко-Карий?
5. Про кого В.
Брюховецький сказав: «Красу, як духовну
гармонію, він ставить над усе…». Назвіть твори цього автора.
6. Про кого
говорить Богдан Хмельницький у творі «Історія русів»: «Вручається він під охорону Божу і вашу опіку, і анафемі віддаю того,
хто зведе його з путі правдивої і
сотворить притчею во язицях і
посміховищем у людях! Віддаю й самого його, якщо він піде дорогою незгідливою і
віддалиться от правоти, честі і християнських чеснот… А вас прошу і закликаю скріпляти його добрими порадами і
постійною мужністю, яка всьому племені слов’янському є споконвіку властива і
спадкова».
7. Назвіть героя,
який уособлює у творі «Поза межами болю»
Осипа Турянського самого автора.
8. «З певністю можна стверджувати, що сама
Божа милість, сама Божа благодать дарувала Україні цього прозаїка, як-то,
незадовго перед тим, знову ж таки за Божим промислом, явлено було їй
геніального Тараса Шевченка. І то, майже, символічно, що географічні, родові
точки, де в середоточчі української землі, яка дихає трипільською пракультурою,
сталися ці два виверження українського духу, розташовані майже поряд: від Стеблева до рідного села Т. Шевченка… лише
якихось 20 верств».
Про кого писав
професор А. Погрібний?
9.
До творчості яких поетів подібна техніка вірша В. Симоненка?
10. «Бальзак галицького життя» – це…
5 балів
ІV. Із погляду теоретика літератури дайте
відповідь на питання.
Що
спільного і відмінного
у поняттях «романтизм» і
«романтика»? Наведіть приклади.
6 балів
V. На основі уривка заповніть «паспорт» твору:
Горстка хаток, що відбігла від великого лісу і
властивого села глибше в поля і що стоїть ось тут, розділена лиш садками від
себе,— та горстка має той одностайний блідий вид рік-річно. Та, мабуть, мила їй
ота широка просторінь. На ній розбігаються думки свобідно... а горе, коли
розсадить уже грудь людську до крайності,— гуляє й колишеться враз із пишним
колоссям збіжжя навперейми...
1. Автор. 2. Назва твору. 3. Рік
видання. 4. Літературний рід. 5. Жанр. 6. Присвята. 7. Тема.
8. Ідея. 9. Головні герої. 10.
Основний конфлікт
5 балів
Усього
– 33 бали
Завдання
ІІ етапу VІІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу
учнівської
та студентської молоді імені Тараса Шевченка
5 клас
Михайло Чалий писав: «Мабуть, нелюбов до Тараса злої мачухи, яка
постійно гнала його геть, прискорила його вступ у школу до парафіяльного дячка,
в «попихачі». Сироту хотіли збути з рук хоч би що там… Дячок часто морив його
голодом. Сліпа Тарасова сестра сховає, було, за обідом кусень хліба і покладе
на умовлене місце в саду. Вибравши вільну хвилину, хлопчик поза огорожею
пробирався у сад і, схопивши хліб, тікав у школу, боячись потрапити на очі
лютій мачусі».
І. Напишіть твір-розповідь
на тему: «Гірке дитинство Тараса».
ІІ. Уведіть у текст:
·
два слова з апострофом,
·
один фразеологізм,
·
одне спонукальне речення,
·
одне речення з однорідними членами,
·
одне звертання,
·
діалог (2-3 репліки).
Орієнтовний обсяг роботи:
1,5 сторінки. 30 балів
6 клас
Михайло Чалий писав: «Мабуть, нелюбов до Тараса злої мачухи, яка
постійно гнала його геть, прискорила його вступ у школу до парафіяльного дячка,
в «попихачі». Сироту хотіли збути з рук хоч би що там… Дячок часто морив його
голодом. Сліпа Тарасова сестра сховає, було, за обідом кусень хліба і покладе
на умовлене місце в саду. Вибравши вільну хвилину, хлопчик поза огорожею
пробирався у сад і, схопивши хліб, тікав у школу, боячись потрапити на очі
лютій мачусі».
І. Напишіть твір, пов’язаний із біографією Кобзаря.
Заголовком до твору оберіть Шевченкові рядки, що найкраще відображатимуть зміст
роботи.
ІІ. Уведіть у текст:
·
два синоніми,
·
два іменники в кличному відмінку,
·
одне речення з однорідними членами,
·
два вставні слова,
·
одну персоніфікацію,
·
одну цитату з творів Тараса Шевченка.
Орієнтовний обсяг роботи: 1,5
сторінки. 30
балів
7 клас
І. У формі твору-роздуму дайте відповідь на питання:
«Чи актуальні твори Тараса Шевченка в наш
час?».
ІІ. Уведіть у текст:
· два числівники (запишіть
літерами),
· один фразеологізм,
· два запозичені слова,
· два вставні слова,
· одне речення з
однорідними членами, при яких є узагальнювальне слово,
· одну цитату з творів Тараса
Шевченка.
Орієнтовний обсяг роботи:
1,5-2 сторінки.
30 балів
8 клас
Уявіть себе трипільцем, який потрапив у сучасну Україну.
Що його здивувало б найбільше, а що було б, на вашу думку, знайомим?
І. Напишіть твір з
елементами фантастики на тему: «Родом із Трипілля».
ІІ. Уведіть у текст:
·
два складені числівники (запишіть літерами),
·
два історизми,
·
два омоніми,
·
два дієприслівникові звороти,
·
два епітети,
·
дві цитати відомих письменників.
Орієнтовний обсяг роботи:
2,5-3 сторінки. 30
балів
9 клас
Богдан Тихолоз, український літературознавець підкреслює: «Здається, – сьогодні Шевченко нарешті повернувся. Утім, він нікуди й
не йшов. Це швидше ми повертаємося до нього – як до себе».
І. Напишіть твір-роздум, висловивши власну позицію
щодо міркувань літературознавця.
ІІ. Уведіть у текст:
·
два антоніми,
·
два фразеологізми,
·
два речення із вставними словами,
·
два складносурядні речення,
·
два речення з однорідними присудками, вираженими
дієсловами наказового способу,
·
дві цитати з творів Тараса Шевченка або інших
письменників.
Орієнтовний обсяг
роботи: 3 сторінки. 30 балів
10 клас
Знав би Тарас, що й через двісті
років він стане тим символічним образом, що об’єднує українців від заходу до сходу
і з півночі на південь, надаючи їм сили вкотре виборювати право на окрему,
суверенну державу з її національними цінностями – волею, демократією, мовою.
І. У формі публіцистичної статті дайте відповідь
на питання: «Як мистецька спадщина наших
пращурів може впливати на розвиток сучасної суспільної думки в Україні?».
Заголовком до твору оберіть Шевченкові рядки, що найкраще відображатимуть
зміст роботи.
ІІ. Уведіть у текст:
·
два неологізми,
·
два риторичні запитання,
·
усі види речень за емоційним забарвленням,
·
речення з відокремленими членами,
·
складнопідрядне речення з обставинними підрядними
частинами місця й часу,
·
дві цитати з творів Тараса Шевченка або інших
письменників.
Орієнтовний обсяг роботи:
4 сторінки. 30
балів
11 клас
Письменник Михайло Рошко у своїй
статті «Справжній
патріотизм – що воно таке?» пише:
«Спочатку уточнимо – а що воно
таке – патріотизм? Кого можна вважати справжнім патріотом? Безперечно, патріот
– це той, хто любить свою країну. Але що таке «країна»? Це територія
(ландшафти, клімат), це населення, це мова, це минуле, тобто історія, це сьогоднішні досягнення і проблеми, це можливі перспективи…
Тільки чи можна любити країну, не
вміючи любити саме тих її громадян, котрих бачиш майже щодня: членів своєї
сім’ї, сусідів, колег, земляків? Є «патріоти», котрі кричать
про свій патріотизм,
а людей навколо – своїх же, українців, ненавидять
і підставляють… Є ті, що кричать про свою любов до України, а свої професійні обов’язки
виконують абияк… Та ще й дозволяють собі критикувати
справжніх роботяг, які за працею не завжди мають час
збиратися на різні мітинги і кричати про свою любов до країни…
А мені здається, що ...»
І. У формі твору-роздуму висловіть власну позицію щодо справжнього патріотизму.
ІІ. Уведіть у текст:
·
два синоніми та
два антоніми,
·
дві прикладки,
·
складнопідрядне
речення з обставинними підрядними частинами місця й часу,
·
два
безсполучникові речення,
·
одне речення з непрямим додатком,
·
дві цитати.
Орієнтовний обсяг
роботи: 4 сторінки. 30
балів
Комментариев нет:
Отправить комментарий